Enligt uppgift från CMA Varje tillverkare eller säljare av dyra produkter, inklusive madrasser, är enligt lag skyldig att lämna en garanti för sina produkter. Det är så man skyddar kundernas intressen och hindrar tillverkare och säljare från att distribuera felaktiga varor utan några återverkningar.
Generellt sett innebär detta att tillverkaren eller säljaren enligt lag är skyldig att reparera eller byta ut en felaktig produkt, i det här fallet en madrass, om det kan bevisas att felet beror på tillverkaren eller säljaren och inte på kunden.
Dessutom måste varje garanti vara skriftlig, vilket innebär att kunden måste ha en skriftlig eller tryckt kopia av den officiella garantin om han eller hon vill göra anspråk.
Innan vi går vidare till en mer detaljerad analys av madrassgarantin måste vi nämna att alla garantier inte är likadana. Som en allmän tumregel kan man säga att det finns tre huvudkategorier av madrassgarantier - proportionella, icke proportionella och kombinationsgarantier.
Låt oss ta en titt på vad som skiljer dessa från varandra.
Prorata garanti är en av de vanligaste garantierna inom sängindustrin på grund av karaktären hos de produkter som säljs - inklusive madrasser.
Den proportionella garantin innebär att du måste betala en i förväg beräknad avgift eller en viss procent av kostnaden om du vill reparera eller byta ut din madrass. Den proportionella avgiften kommer att öka med tiden eftersom madrasserna gradvis börjar försämras efter långvarig användning.
Eftersom din madrass blir mer utsatt för skador med tiden ökar den proportionella avgiften, och det är inte ovanligt att kunder måste täcka upp till 90% av reparations- eller ersättningskostnaden under det sista garantiåret. Samma sak gäller för återbetalningar. Ju äldre madrassen är, desto mindre av madrassens ursprungliga värde kommer du att få i slutändan.
Icke-proraterade garantier är raka motsatsen till proraterade garantier, vilket du säkert förstår av namnet. Dessa är inte så vanliga som man skulle kunna tro, främst eftersom det inte är en bra affärsmodell för tillverkaren.
Med icke-proraterade garantier garanteras du ett byte eller en reparation helt kostnadsfritt under den angivna garantiperioden. Som vi redan har sagt är dessa mycket svåra att få tag på i madrassbranschen, men inte omöjliga, som du kommer att se om ett ögonblick.
Den enda möjliga nackdelen med den icke-proraterade garantin är att du ofta måste betala frakt- eller transportkostnaderna, som inte alltid är så överkomliga som du skulle ha velat att de skulle vara.
En kombinationsgaranti är, som framgår av namnet, en kombination av de båda tidigare typerna.
Du kan t.ex. köpa en madrass som omfattas av en icke-proraterad garanti under de första åren och en proraterad garanti under återstoden av garantiperioden. Dessa är inte lika svåra att få tag på som vanliga icke-proraterade garantier, även om de vanligtvis är reserverade för högkvalitativa premiummadrasser.
Dessutom är det ofta dessa som sträcker sig över en lång tidsperiod, t.ex. 15-25 år, och du kommer sällan att hitta en kombinationsgaranti som täcker mindre än så.
Som vi redan nämnt är inte alla garantier likadana, men det är inte bara typen av garanti som kan variera. Olika garantier har olika villkor. De varierar vanligtvis från produkt till produkt och från tillverkare till tillverkare, så det är alltid viktigt att noggrant undersöka garantin när du får den. Här är de villkor som du bör vara mer uppmärksam på.
Garantins längd är en term som är ganska självförklarande. Den bestämmer den tidsperiod under vilken den madrass du har köpt täcks av tillverkaren.
Garantins längd varierar beroende på madrass och tillverkare. Oftast sträcker sig garantin från fem till tjugo år. Livstidsgarantier är inte så vanliga för madrasser, men de kan hittas.
Slutligen är det viktigt att notera att garantin börjar gälla från det ögonblick du köper madrassen, inte från det ögonblick du börjar använda den.
Generellt sett täcker madrassgarantierna produktionsfel som felaktiga sömmar, delade sömmar, trasiga spiraler eller andra strukturella fel. Utöver dessa täcker madrassgarantin vanligtvis defekter som omfattande eller för tidig nedböjning eller att kroppsavtrycken inte återställs, t.ex. i madrasser av memoryskum.
Det man ska komma ihåg här är att slapphet och kroppsavtryck uppstår med tiden som en del av vanligt slitage, men så länge tillverkaren har tagit hänsyn till detta, som en naturlig madrassregression, täcks det vanligtvis inte av garantin.
En annan sak att tänka på är vilken typ av täckning tillverkaren erbjuder. Typen av täckning är i huvudsak det sätt på vilket du kommer att kompenseras om du lämnar in ett garantianspråk.
I allmänhet är det en av dessa tre saker - madrassreparation, madrassbyte eller återbetalning i form av kontanter eller butikskredit.
Det viktigaste att tänka på när det gäller garantivillkor är utan tvekan att garantin upphör att gälla. Det är mycket lättare att upphäva en garanti än vad man kan tro.
För att vara berättigad till byte, reparation eller återbetalning måste du ta hand om din madrass på rätt sätt. Det inkluderar att vända eller rotera madrassen enligt tillverkarens anvisningar, inte ta bort några flikar eller taggar eller helt enkelt felaktig användning av produkten. Tänk på att fläckar som inte går att avlägsna vanligtvis gör garantin ogiltig, så tänk efter en extra gång innan du äter i sängen.
Nu när vi har täckt det måste du vara uppmärksam på madrassens täckning och vad det i princip är, så låt oss ta en titt på vad en madrassgaranti kommer att täcka.
Först och främst täcker madrassgarantin alla fysiska defekter som är tillverkarens fel. Det inkluderar, men är inte begränsat till, felaktiga sömmar eller stygn, spiralbrott, böjningar eller sprickor, överdragets tyg som bunkrar osv. Tänk på att alla dessa defekter kan bero på felaktig användning, så se till att du följer lämpliga underhålls- och användningsregler.
Nästa punkt är att madrassgarantin ska täcka hängande madrass. Sänkning är ett av de vanligaste problemen med madrasser, men återigen är det något som kommer att ske gradvis med tiden, så du måste bevisa att sänkningen är överdriven eller att den har inträffat för tidigt för att du ska få ersättning. Detta bör vara lätt att kontrollera. Allt du behöver är ett snöre och en linjal. Dra snöret över madrassen i en rak linje och mät avståndet mellan snöret och madrassens lägsta punkt.
Å andra sidan finns det vissa defekter och skador som inte täcks av garantin.
En av dessa är sagging som är resultatet av naturligt slitage, liksom sagging som inte är tillräckligt djupt. För att de flesta sagging ska anses vara överdrivna måste det vara djupare än 1,5 tum, och det måste hända relativt snabbt, eftersom det skulle indikera strukturell skada, inte slitage.
Dessutom täcks inte skador på madrassen som är användarens fel av garantin. Detta inkluderar oavsiktliga rivsår eller repor, missfärgning, fläckar som inte går att avlägsna eller skador som orsakats av felaktig skötsel av madrassen.
Med felaktig skötsel menar vi att madrassen inte vänds eller roteras enligt den guide som medföljer madrassen. Många tror att detta inte kan bevisas, men det kan det visst. Madrassen kommer naturligt att "gå in" efter en tid, och det kommer att finnas bevis på vändning och rotation eller brist på detta om du inte har gjort det.
Det finns mer än en sak som kan göra att madrassgarantin upphör att gälla.
Det första och vanligaste sättet att oavsiktligt upphäva garantin är att ta bort den så kallade lagstadgade taggen. Varje madrass har en etikett eller en flik med grundläggande information, tillsammans med texten "Får inte avlägsnas under straffansvar" eller något i den stilen. Denna etikett fungerar som inköpsbevis och om du tar bort den upphör garantin omedelbart att gälla.
Om du sedan ger bort eller säljer madrassen till någon annan upphör garantin automatiskt att gälla. Ett garantianspråk kan endast lämnas in av den ursprungliga köparen, och äganderätten till madrassen kan inte överföras till någon.
Felaktig skötsel och felaktig användning av madrassen är också orsak till att garantin upphävs. Alla fläckar eller fysiska skador som är ett direkt resultat av felaktig användning från användarens sida gör automatiskt garantin ogiltig. Om madrassen inte sköts på rätt sätt, dvs. om den inte vänds eller roteras, upphör också madrassgarantin att gälla.
Om madrassen inte packas upp under en längre tid (upp till 2-3 veckor) upphör slutligen garantin att gälla.
Det finns flera uppenbara fördelar med att äga en madrassgaranti.
Först och främst skyddar du dig ekonomiskt från att behöva betala för en felaktig produkt. Om något händer med en madrass har du alltid din garanti att falla tillbaka på. Du får antingen en ny madrass eller en lämplig återbetalning - i vilket fall som helst får du en ny, ordentlig madrass utan att behöva spendera hundratals kronor igen.
Därefter kommer en madrassgaranti att ge dig sinnesfrid. Att veta att företaget står bakom sin produkt och är villigt att kompensera dig om något går fel ger människor förtroende för att köpa produkten och inte oroa sig för att slösa bort sina pengar.
Slutligen kan en madrassgaranti potentiellt spara dig en del pengar när det äntligen är dags för en uppgradering. Madrasser är inte billiga, och att veta att du kan få tillbaka något från din ursprungliga investering gör det mycket lättare för plånboken att uppgradera till en ny, bättre madrass.
Att lämna in ett garantianspråk för en madrass kan också skilja sig åt beroende på tillverkare.
Det vanligaste är att du blir ombedd att skicka ett dokument med en bild eller en detaljerad skriftlig beskrivning av felet till tillverkaren eller säljaren, antingen via e-post eller vanlig post.
Detta följs vanligtvis av tydliga instruktioner om hur man går vidare med anspråket, inklusive hur man lämnar in officiellt pappersarbete. Om detta inte fungerar kan du alltid vända dig till FTC för att få hjälp.
I vissa fall, men det är inte vanligt, kan tillverkaren skicka en officiell inspektör för att verifiera de påståenden du gör.
I allmänhet måste du betala en viss summa pengar under ansökningsprocessen. Men om anspråket slutligen godkänns får du ofta ersättning, även om det inte är garanterat.
Under normala omständigheter täcker en standardmadrassgaranti tillverknings- eller hantverksdetaljer. Som vi tidigare har nämnt avser dessa felaktiga sömmar eller stygn, böjda, brutna eller på annat sätt defekta fjädrar eller defekter och revor i tyget.
Standardgarantier för madrasser är vanligen tio år, sällan längre än så. Dessutom är de oftast proportionella garantier, vilket innebär att täckningen blir mindre och mindre värdefull ju längre tiden går.
För att undvika att behöva utnyttja garantin eller åtminstone skjuta upp den, kan du behöva göra ett par saker för att förlänga madrassens livslängd. Så här kan du göra det.
Det bästa sättet att förhindra att garantin upphör att gälla och förlänga madrassens livslängd är att använda ett madrasskydd.
Nu ska dessa inte förväxlas med övermadrasser. Även om toppers utan tvekan gör ett bättre jobb med att skydda madrassen, används de sällan som ett skyddande lager. Till exempel kan madrasser med minnesskum verkligen dra nytta av ett madrasskydd. Eftersom vi svettas under natten är det bäst om svetten inte når skummet utan stannar kvar på ytan - och det är det som madrasskydd är till för.
Ett madrasskydd skyddar också din madrass från missfärgning, fläckar, oavsiktliga repor och rivsår och så vidare. Eftersom allt detta kan göra garantin ogiltig och förstöra din madrass rekommenderar vi alltid att du använder ett skydd.
En annan sak som kan förstöra din madrass i förtid är en dålig sängbotten. Detta kan också vara en bidragande orsak till att garantin upphör att gälla, så du måste se till att din madrass har tillräckligt stöd.
Sängramar av hög kvalitet räcker långt. Det spelar ingen roll om ramen har en fast botten eller en lamellbotten. Så länge den är av hög kvalitet och passar till madrassen kommer den att hålla längre.
Undvik att förvara din madrass på golvet eller på sängstommar, eftersom du lätt kan skada både överdraget och madrassens strukturella integritet.
Det finns en anledning till att tillverkare rekommenderar att man vänder och roterar madrassen då och då. Madrasser kommer utan tvekan att forma sig efter din kropp och sjunka ihop med tiden - det kallas inkörning. Men om du inte låter den gå in jämnt och fortsätter att sova upprepade gånger på exakt samma plats i exakt samma position - kommer du att skada den. Dessutom bör du tvätta din madrass och håll den ren så mycket du kan.
De flesta högkvalitativa madrasser har dessutom avtagbara överdrag. De flesta av dessa går att tvätta i maskin, så tvätta dem regelbundet för att undvika missfärgning, fläckar eller helt enkelt damm och allergener som samlas upp med hjälp av en dammsugare.
Även om du har lagt på ett madrasskydd över din nya madrass - äta och dricka i din säng borde vara förbjudet. Visst, det är coolt att äta snacks i sängen medan du tittar på din favoritserie, men det är det enklaste sättet att fläcka madrassen och upphäva garantin.
Inte bara det, utan smulor och alla andra matrelaterade saker kan lätt leda till vägglöss och andra otäcka varelser som vi antar att du inte vill tillbringa natten med.
Också, vätning Memory Foam-madrasser lämnar inte bara en fläck utan skadar också skummet strukturellt, vilket avsevärt förkortar madrassens livslängd.
Återigen - det låter roligt, det är roligt, men du borde verkligen inte göra det. Kanske har du läst någonstans att det bästa sättet att gå sönder sin säng är att hoppa över den. Men det är inte sant. Även om det är sant att du kan låta dina barn gå över hela sängen under den första dagen eller två, betyder det inte att du eller någon annan ska hoppa över den.
Om du hoppar kan det leda till att fjädrarna går sönder, böjs eller till och med hoppar ut ur madrassöverdraget. Du kan också rubba noggrant placerade lager av minnesskum eller pocketresårer, vilket också kan påverka madrassens förväntade livslängd avsevärt.
I slutändan ville vi avsluta vår guide genom att svara på några av de vanligaste frågorna om madrassgarantier.
Det beror på. Vanligtvis varar madrassgarantierna mellan fem och tio år, men de kan vara längre än så.
Många saker kan göra att madrassgarantin upphör att gälla, t.ex. fläckar, revor, skärsår eller helt enkelt felaktigt underhåll.
En livstidsgaranti innebär att garantin gäller under en "obegränsad" tid, förutsatt att madrassen har skötts på rätt sätt.
Nej. Du får endast en garanti om du är den ursprungliga köparen och köper från en verifierad återförsäljare eller direkt från tillverkaren.
En provperiod för sömn är en provperiod, som vanligtvis varar cirka 100 nätter, under vilken du kan avgöra om du vill behålla madrassen eller inte.
En begränsad garanti täcker endast specifika delar av produkten eller specifika defekter eller förhållanden.
En fullständig garanti är en garanti som omfattar hela produkten.
Det finns ännu inga kommentarer
”*” anger obligatoriska fält